سهراب مَنش

۱۳۸۲ اسفند ۲, شنبه

زمستان در هلند
امسال هلند یکی از سالهای عجیب خود را از نظر آب و هوا پشت سر گذاشته و می‌گذارد!
سال عجیب از این نظر که تابستان امسال، در کشور هلند گرمای کم سابقه‌ای برقرار بود. البته این گرمای هوا فقط مختص به کشور هلند نبود، و بیشتر کشورهای اروپای غربی، هوایی مشابه اینجا را داشتند.
در بعضی از کشورها گرمای هوا کاملا بی‌سابقه بود، از آنجایی که در حالت معمولی درجه هوای کشورهای اروپایی از 25 درجه بالای صفر بالاتر نمیرود، تقریبا در هیچکدام از این کشورها وسایل خنک کننده مانند کولر و یا تهویه مطبوع در منازل وجود ندارد.
نبودن همین امکانات، و عادت نداشتن مردم اینجا به این گرمای زیاد که کاملا مشابه بیشتر کشورهای خاورمیانه بود، باعث شد که حدود ۱۱ هزار نفر در کشور فرانسه، از شدت گرما زدگی جان خود را از دست بدهند، در کشور هلند هم که از نظر جمعیتی تقریبا یک چهارم فرانسه جمعیت دارد. حدود 2 هزار نفر از شدت گرما جان خود را از دست دادند.
توضیح اینکه؛ بیشتر کسانی که در اثر گرما زدگی جان دادند، افراد مسن و بازنشسته بودند که در خانه های سالمندان زندگی می‌کردند، و بخاطر کهولت سن، تحمل گرمای غیر طبیعی را نداشتند.
در کشور هلند، وضعیت آب و هوا از حدود شصت سال قبل بصورت رسمی یادادشت می‌شود و هر سال یک گزارش کامل در مورد آب و هوای هلند تهیه می‌شود. بر اساس همین گزارشها، میزان تابش آفتاب در سال گذشته( سال ۲۰۰۳ ) نسبت به شصت سال گذشته بی‌سابقه بود.
کشاورزان و باغداران هلند، معمولا برداشتن محصولات خود را از اول پائیز شروع می‌کنند، ولی سال گذشته اینکار یک ماه به جلو افتاد.
بخاطر گرمای زیاد و بی سابقه، بسیاری از مردم هلند، زمستان بسیار سخت و سردی را برای کشورشان پیش بینی می‌کردند، و باور داشتند که امسال یخبندان شدیدی خواهد شد، و اینها می‌توانند ورزشهای سنتی زمستانی خود را که پخ سواری بر روی کانالهای بسیار فراوان و طولانی در هلند است، با استفاده از کفشهای پاتیناژ انجام دهند.
ولی طبیعت برنامه دیگری در سر داشت!
چهله بزرگه زمستان پایان یافته، بدون اینکه کشور هلند سرمای جدی را به خود ببیند!
البته سرمای جدی کلمه بزرگی است. وضعیت هوا در هلند در حال حاضر حدود دو ماهی است، که شبیه آخرین ماه فصل پائیز ، و همینطور اولین ماه از فصل بهار می باشد.
در این زمستان در کل دو بار برف باریده که ارتفاع آن به ده سانتیمتر هم نرسید،(البته از دو بار بيشتر برف آمده، منظور من برفی است که نشسته باشد) و روز بعد با بارش باران کاملا آب شد و از بین رفت!
تلویزیون چند روز شب پیش نشان میداد که بعضی از حیوانات که در زمستان به خواب زمستانی فرو می‌روند، بخاطر گرمای هوا، بسیار زود از خواب بیدار شده اند!
توی چند استان مختلف جوجه تیغی های را نشان داد که از خواب زمستانی بلند شده بودند!
توضیح بدهم که من نمیدانستم جوجه تیغی هم از جمله حیواناتی است که در زمستان به خواب می‌رود! شما می‌دانستید؟
در رابطه با هوا حرفم را خلاصه کنم به اینکه بعد از گذشت حدودا دوماه از زمستان من هنوز پوُلیور به تن نکرده‌ام و با لباسهای پائیزی به خیابان می‌روم! دوتا کاپشن دارم که یکی زمستانی و گرم است و دیگری پائیزی و معمولی.
توی این مدت دو بار آن کاپشن زمستانی را پوشیدم، و وسط روز از شدت گرما کاملا پشیمان شده بودم!
امشب بعد از اخبار تلویزیون اعلام کرد که ممکن است با شروع هفته آینده، هوای هلند سرد بشود و درجه هوا به ۳ و یا ۴ درجه زیر صفر برسد. به هرحال امیدوارم که اینطور بشود، تا کمی از لباسهای زمستانی استفاده کنیم و مانند جانورانی که فصلها را قاطی کرده اند نشویم!

من نیز چو خورشید دلم زنده به عشق است، راه دل خود را نتوانم که نپویم.

نوشتن تاریخ یعنی شناختن خود و گشودن افقی برای آینده، از راه آگاهی از گذشته!

یا همه دردهای دنیا را برای من خلق کرده اند، یا مرا برای همه دردهای دنیا!

هوشمندی مرد را از روی جواب هايش می توان تشخيص داد و درايت او را از سئوالاتش می توان فهميد.

برای همه دنیا تو یک نفری، و برای یک نفر تمام دنیا

تو را نه براي هميشه با تو بودن نه براي يك عمر زير سقفي نفس كشيدن نه براي اين حرف مضحك كه: – سنگ صبور روزهای سخت زند‌گی‌ام باشی نه براي زيبايي ات نه براي هوس هايم نه حتا براي عشق – كه حرف بزرگي است – تو را مي خواهم فقط براي اين كه يك روز ديگر زندگي را دوست داشته باشم




تماس با نویسنده وبلاگ



PageRank







من میخوانم،شما چی؟



سایتهای مورد علاقه











my widget for counting
<>

[Powered by Blogger]